Takt og tone
«Akkurat hva Bergen har manglet» jublet musikk- og kulturfrilanserne da Bergen Spectrum Orchestra ble lansert.
Tekst og foto: Irene R. Mjelde
ETABLERER TROND MADSEN har knapt landet etter helgens suksesskonsert i Fana kulturhus, da Etablerersenteret sin journalist møter ham på samme sted. Godt tilbakelent, på første rad, forteller musikeren om gleden ved å skape gode musikkopplevelser for seg selv og andre.
– Det som startet med at vi ville gjøre en liten testspilling, endte sist lørdag med 150 publikummere og 32 musikere på scenen. En av dem kom ens ærend fra Oslo for å få være med å spille på arrangementet, smiler en fornøyd musikergründer.
– Jeg startet Bergen Spectrum Orchestra (BSO) for å kunne gjennomføre alle idéene som hoper seg opp. I de tradisjonelle kulturinstitusjonene er det ikke mulig å utvikle og gjøre virkelighet av alle de kreative planene mine, sier Madsen.
BEDRIFTSIDEEN til Madsen og medgründer Kjetil Fluge er like genial som de musikalske fruktene den skal produsere. Bergen Spectrum Orchestra skal være et fleksibelt sammensatt orkester, for frilansere og uavhengige kulturentreprenører som ønsker et mangfoldig musikalsk og kunstnerisk virke.
– Til hvert av konseptene vi til enhver tid jobber med, hyrer vi inn et nødvendig antall musikere. Slik bidrar vi til økt sysselsetting i kultursektoren, ved å utvide arbeidsmarkedet for frilansere og selvstendige kulturarbeidere.
Popup-konserter som den som gikk av stabelen i helgen, er bare ett av de mange konseptene orkestergründerne har for seg. Prosjektene deres er hovedsakelig ulike typer konserter, men BSO vil også drive med innspilling av TV/film- og spillmusikk, og tilpassede deltakeropplevelser der mennesker aktivt kan bidra og delta i produksjoner.
– Vi konsentrerer oss om prosjekter som Kjetil og jeg har tro på, og vi utvikler gjerne slikt som ikke har vært gjort i Bergen tidligere, for alt fra amatører og barn og unge, til helproffe musikere med kor og hele pakken. BSO skal nå ut til et stort og mangfoldig publikum.
Hvert enkelt prosjekt passer ikke for alle, men med ulike skreddersydde arrangementer skal Bergen Spectrum Orchestra tilby opplevelser for enhver smak gjennom året.
– Vi tar spesielt ansvar for å fremme god musikk- og kulturforståelse for et yngre publikum, og vi vil være en aktiv bidragsyter til Kulturbyen Bergen ved å skape uforglemmelige musikkopplevelser til by, region og nasjon, redegjør Madsen videre.
TANKEN OM et orkester som utelukkende består av frilansmusikere har han hatt i bakhodet helt siden studietiden ved Musikkhøyskolen i Oslo. 20 år som dirigent, slagverker, kunstnerisk leder, administrator og produsent har gitt førtiniåringen en solid plattform når han nå skaper en fellesarena for de mange frilanserne blant bergensmusikere. Men for få år tilbake, da pandemien gjorde sitt inntog i mars 2020, mørknet det litt til for den selvstendige næringsdriveren.
– Min første tanke var: «Nå er karrieren min over.» Så begynte jeg å tenke nytt.
Han forandret enkeltpersonforetaket til AS. Så gikk han inn for å strukturere seg selv og skaffe seg bedre kunnskap om økonomi og organisering. Vestland fylkeskommune og Etablerersenteret ble en viktig kilde til lærdom.
– Jeg har aldri vært særlig god til å holde orden i papirene. Viktige frister ble glemt, og kvitteringer lå og slang litt her og litt der. Sammen med en fabelaktig karriereveileder hos Vestland Fylkeskommune, foretok jeg en kartlegging av meg som person. Det var lærerikt, og ustyrtelig morsomt, mimrer Madsen.
– Den største utfordringen nå i oppstartfasen til BSO er økonomi, og tid. Manglende kunnskap om selskapsbygging har også vært et problem vi har måttet løse. Til dette har Etablerersenteret vist seg å være en veldig nyttig ressurs.
Det første kurset ga mersmak, og det ble både Etablererkurs, Økonomi Illustrator, og Fra kaos til klarhet – suksess gjennom struktur.
– Gjennom de ulike kursene har jeg tilegnet meg mye nødvendig kunnskap. Det har gjort det tydeligere for meg hvordan vi kan gå fram videre, med oppbygging og videreutvikling av firmaet vårt.
Om kursholderne hos Etablerersenteret har Madsen bare godt å si:
– De er profesjonelle, engasjerte, kunnskapsrike, og utrolig hjelpsomme og serviceinnstilte. Og ikke minst har det blitt mange inspirerende møter med andre som er i gang med å utvikle sin egen arbeidsplass. Fra de som foreløpig bare er i drømmefasen, til dem som har fått i gang sine konkrete bedrifter.
I LØPET AV tiden som har gått siden oppstart har de to gründerne gjort markedsundersøkelser for ideer og prosjekter, samt at de har undersøkt muligheter for finansiering.
– Det er en kostnadskrevende vei vi går. Det er ikke tradisjon i Norge for konserter i dette formatet. Men så liker jeg også å ha litt press på meg, ytrer Madsen.
– Hvilke positive opplevelser, og eventuelle utfordringer, kan du nevne fra oppstartfasen?
– Det aller mest inspirerende er følelsen av at folk har troen på deg. Når en deler sine tanker og idéer, og den som lytter lyser opp og stiller ivrige oppfølgingsspørsmål. Slike samtaler gir meg en god følelse av at vi er inne på noe fornuftig og riktig, som kan ha en framtid.
Enn så lenge fortsetter Madsen med de faste arbeidsoppdragene han har etablert.
– Det er de som finansierer at jeg kan starte opp denne gründerbedriften. Jeg har måttet hente ut noen timer i døgnet som egentlig ikke finnes, men det er vel verdt det.
BEDRIFTSKONSEPTET deres ble registrert og offentliggjort i mars i år, og velkomsten blant bergenske frilansmusikere har vært overstrømmende.
– Tilbakemeldingen på at BSO bare skal gi jobb til frilansmusikere ga en helt absurd god respons, forteller Madsen.
Etter hans mening står det ikke så bra til med kulturbyen Bergen.
– Jeg har lenge sett behovet for et konsept som vårt. Det typiske er at musikere som har fast stilling, også blir tildelt frilansoppdrag – de «spiser» av potten for frilansmusikere. Om oppdragene hadde blitt delt på en mer rettferdig måte hadde det vært arbeidsgrunnlag for alle. Det er denne skeivstillingen vi vil til livs med Bergen Spectrum Orchestra. Og ved å sikre frilansmusikere arbeid, sikrer jeg også meg selv.
TIDEN VIL VISE om Madsen etter hvert kan slippe tak i den etablerte økonomiske tryggheten og satse fullt på frilanslivet. I dag er han uansett veldig stolt av å ha våget å sette tanken om orkesterfirmaet sitt ut i livet.
– Hvordan ser du for deg fremtiden til BSO?
– Om fem år har vi arbeid til 50 årsverk, fordelt på 200 personer. Vi skal slå om oss lokalt i løpet av 2024, nasjonalt i 2025 og 2026, og internasjonalt fra 2026 til 2027. Vi skal reise rundt om i by og bygd, og jeg gleder meg til å få jobbe med og få vist frem alle de kreative ideene mine. Det er utrolig gøy å få til noe som ikke har vært gjort tidligere.
Drivkraften hans ligger i gleden ved å skape musikalsk opplevelser for lyttere av alle slag.
– Jeg elsker å skape en felles opplevelse, se hvordan musikken kan påvirke, få folk til å smile, eller gråte for den del, enten det er på scenen eller blant publikum. Veldig spennende er det også å bli kjent med ulike mennesker fra forskjellige miljøer. For meg er det like fantastisk givende å undervise en kulturskoleelev, som det er å dirigere et filharmonisk orkester.
– Hva er dine beste råd til andre gründerspirer der ute?
– For det første, skriv ned absolutt alle tanker og idéer, uansett hvor rare de måtte føles. Så kan du gruble og sortere i etterkant.
Madsens råd nummer to: Vær ydmyk, spør og søk råd og hjelp. Ingen ønsker at du skal mislykkes.
– De kuleste folkene er de som våger å stille de «dummeste» spørsmålene, avgjør han.
– Og sist, men ikke minst: Gå i gang! Ingen, absolutt ingen, har alle svarene, eller kan alt, på forhånd. Alt kan læres!