Suksesskaperen

Gründer: Barbara Salopek

– «Vinco» kommer fra latin og betyr «å vinne». Vi ønsker at alle bedrifter skal klare å knekke koden og innovere suksessfullt, uttaler Barbara Salopek, etablerer av Vinco Innovation.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde

VINCO INNOVATION AS kom som en litt tidlig julegave til henne selv 1. desember i 2016. Men Barbara Salopek nekter ikke for at det var skummelt å ta det første steget inn i gründerverdenen.

– Jeg var ganske skjelven, men jeg bare bestemte meg, sa opp jobben og gikk i gang.

Den fremtidsrettede etablererens forretningside er å fjerne innovasjonshindringer og forbedre bedrifters innovasjonsmuligheter, slik at kundene hennes har større muligheter for å oppnå suksess.

– Begrepet «innovasjon» står for det å utvikle noe nytt av verdi, definerer den daglige lederen.

– Vi tilbyr ulike tjenester innenfor innovasjon – lager en klar innovasjonsstrategi, får i gang prosesser, rådgir angående finansieringsordninger, og hjelper med å få gode ideer frem i markedet, redegjør hun.

Slik øker de verdien i selskapene de gjør oppdrag for.

– En kan innovere for å senke kostnader i bedriften, eller for å nå flere potensielle kunder. Uansett er fokuset å gi høyere verdi til bedriften. Mange norske selskaper har godt potensiale for å hevde seg bedre enn det de gjør. Etter vår mening kan ingen bedrift bli en suksessfull innovatør uten å ha på plass en gjennomtenkt innovasjonskultur.
 

HJEM: Barbara Salopek forelsket seg i Bergen og ble værende.

BEDRIFTSETABLERING og innovasjon har i mange år vært Salopeks arbeidsrute.

– De ti siste årene før jeg startet for meg selv arbeidet jeg for nyskapingsparken VIS. Der hjalp jeg næringsaktører som ønsket å starte egen bedrift, med etablering og innovasjon. Jeg stortrivdes i jobben min, men drømmen om å selv være en av etablererne jeg veiledet lå hele tiden i bakhodet.

Ønsket om å drive sitt eget kom absolutt ikke som noe innfall. Salopek er oppvokst i det hun kaller en gründerfamilie, og drømmen om eget firma hadde gnagd i henne i «evigheter». Vinco Innovation er faktisk Salopek sitt tredje gründerforsøk på norsk jord. Først importerte og solgte hun klær for gravide, før hun prøvde seg som selger av kroatiske delikatesser.

– Så slo det meg: «Hvorfor ikke starte for meg selv innen det jeg kan best?» Jeg brenner jo for å hjelpe bedrifter til å endre seg i positiv retning slik at de når sine mål. Denne gangen får jeg det til.

Hun har også selv vært bevisst på viktigheten av å søke råd hos andre gjennom oppstartsprosessen.

– Mentorskap er utrolig viktig for at etablere og bedrifter skal lykkes. Jeg har vært så heldig å ha mentorer hos både Innovasjon Norge og Bergen Opportunity – et mentor- og lederutviklingsprogram for innvandrertalenter i Vestland fylke. Å starte eget firma gir uansett en utrolig bratt læringskurve, men jeg har mange som støtter meg og heier på meg, og det setter jeg utrolig stor pris på. 
 

KONTOR: Vinco Innovation holder til i Tower Coworking i Bergen sentrum.

I UNDERSØKELSER skårer gründere høyt på lykkelighetsbarometeret, men selv om en er «lykkelig som liten» er det ikke alltid like enkelt å være i startgropen.

– Bergen har et veldig lukket businessmiljø, og det å få oppdrag her i hjembyen har vært utfordrende. En av barrierene er at vi er et lite firma. Jeg har fått høre at enkelte av den grunn ikke våger å satse på oss. De er redd for at vi skal gå konkurs, og velger derfor heller et større selskap.

– Men «come on!» utbryter den engasjerte firmalederen.

– Jeg har lang innovasjonserfaring som ansatt i store firma, hvorfor skulle ikke denne kunnskapen være like bra nå som jeg arbeider for meg selv?

At hun ikke behersker norskspråket fullstendig flytende har vært et annet argument som har vært brukt mot henne.

– Akkurat det er litt skuffende å høre. Som kvinnelig gründer, og attpåtil fra utlandet, opplever jeg ofte at ikke alle har tro på at jeg kan mine ting.

42-åringen, som opprinnelig er fra Kroatia, snakker i tillegg til morsmålet flytende engelsk og tysk, samt et godt akseptabelt norsk. Hun røper at hun tenker en god del på hvordan kvinnelige gründere best kan være en støtte for hverandre.

– Jeg funderer ofte på hvordan andre ville ha taklet vanskelige situasjoner. Det hender jeg får høre at jeg stiller vanskelige spørsmål. Det tar jeg som et komplement. Men, når jeg er den eneste kvinnen som uttaler meg, betyr det da at de andre tolererer? Jeg er mor til en ung jente. Hva lærer vi neste generasjon gründerkvinner om vi ikke snakker ut?

Hun mener kvinner er mye mer selvkritiske enn det menn er.

– Nordmenn er generelt sett veldig høflige. Ofte altfor høflige. Selv setter jeg stor pris på konstruktiv kritikk, det gjør det så mye lettere å forbedre seg. Men min største kritiker er meg selv.

HØYERE: Barbara Salopek og teamet hennes i Vinco Innovation hjelper bedrifter oppover trinnene i suksesstrappen.

 DA SALOPEK flyttet til Bergen i 2006 hadde hun en bachelor i makroøkonomi med i bagasjen.

– Jeg hadde alltid hatt lyst til å studere i utlandet. Valget falt på en mastergrad på NHH her i Bergen.

Hun fant seg fort godt til rette blant bergenserne, og etter endte studier gikk hun videre ut i arbeidslivet. Kjæresten hjemme i Kroatia flyttet etter hvert etter, og nå, 15 år etter at hun for første gang satte føttene på brosteinsbelagte bergensgater, er hun vel etablert både med familie og firma i det som har blitt hennes hjemby.

– Hva går arbeidsdagen din ut på?

– Alt mulig, svarer Salopek leende.

– Salg, markedsføring, prosjekter, kommunikasjon, lederoppgaver…

– Som fersk gründer fungerer en som et slags «one man show». En har ikke så mange andre å delegere til. Det er bra. Da skjønner du hva de ulike jobbene i selskapet innebærer når du er klar for å gå i gang med ansettelser.
 

– HVA ER den største overgangen fra å gå fra å være ansatt til å drive egen bedrift?

– Usikkerheten. Og det å ikke ha en god lønn som automatisk kommer på konto hver måned. Derfor har jeg en 20 prosent stilling i tillegg, jeg underviser innen prosjektledelse og innovasjon på BI. Det er viktigere for meg å bygge opp Vinco Innovation enn å ha høye lønnsinntekter.

Nå i ettertid er det lite Salopek ser hun kunne gjort annerledes i oppstartfasen av bedriften sin, men små rom for forbedringer vil det alltid være.

– Kanskje jeg skulle tatt mot til meg og gått i gang enda litt tidligere? Og jeg vet nå at jeg i starten kunne for lite om salg og promotering.

– Er konseptet ditt det samme nå som da du startet Vinco Innovation?

– Ikke helt. Det første året kalte jeg firmaet «Cro-Nor Consulting», og jobbet mer spisset mot å koble sammen bedrifter mellom Norge og Kroatia. Så endret jeg konseptet mot et rent innovasjonsfokus. Det er viktig å lytte til markedet og være åpen for tilpasninger, selv om det kan ta tid å finne frem til den retningen som fungerer best. 

TEAM: Barbara Salopek sammen med to av sine medarbeidere; Solene Feron og Hans Petter Farstad.

PER I DAG har Vinco Innovation både norske og utenlandske kunder.

– Landegrenser skal ikke være barrierer for oss. Mitt mål er at vi skal bli en anerkjent internasjonal aktør innen innovasjon, klarerer gründeren.

Men for et par år siden hang firmaet hennes i en tynn tråd. Hun var sliten av å kjempe seg gjennom motgang, og stod ved et veiskille.

– Jeg hadde nettopp levert et tilbud til et stort kommunalt selskap, og tenkte: «Hvis dette ikke fungerer så gir jeg meg.» Så vant vi anbudet.

– Hvordan føltes det?

– Fantastisk! Jeg var så stolt.

Salopek smiler bredt.

Selskapet hennes høster gode referanser, og nå, etter fem års drift, er Vinco Innovation definitivt over det verste. Og gründeren er ikke lenger alene om alle oppgavene. Hun har knyttet til seg fire dyktige, motiverte og målrettede medarbeidere.

– Det er dem jeg er mest stolt av. Det er viktig for meg å ha medarbeidere å jobbe på lag med, og at det er noen som kan ta over i fremtiden, slik at bedriften min vil leve videre når jeg en gang skal pensjonere meg.

Om en ti års tid ser hun for seg at Vinco Innovation har vokst seg stor, ut over Norges grenser, og med mange flere ansatte i rekkene.

– 100 personer kanskje? håper hun.

– En må ha hårete mål, men en må også vite hvordan en skal klare å nå dem.

FREMOVER: Mangfold er viktig i businessmiljøet, mener Barbara Salopek.

I ØVERSTE etasje midt i bykjernen, med utsikt til rustikk takstein, vindskjeve piper og Fløybanen som utrettelig siger oppover og nedover fjellsiden, klekker nå Salopek og hennes medarbeidere ut løsninger på innovasjonshindre hos takknemlige kunder.

– Jeg fikk for ikke så lenge siden et jobbtilbud fra en av verdens ledende firmaer innen management consulting, men jeg takket nei. Jeg elsker friheten det er å være sin egen sjef; ta avgjørelser, bidra, skape og påvirke. Vinco Innovation utvikler seg i rett retning. Jeg lærer, og bruker det jeg har lært til å utvikle organisasjonen videre.

Aller mest setter hun pris på friheten til å kunne si hva hun mener, og bli hørt.

– Jeg føler at jeg kan spre vingene mine og fly «where I want», utbasunerer Salopek, og slår ut med armene.

– En kan ikke endre verden alene, men jeg vil kjempe for å påvirke og forbedre der jeg kan.

RÅDENE som går fra innovasjonsgründeren til andre ferske etablerere der ute er disse:

– Husk at det er tungt arbeid å starte bedrift. Dersom du virkelig vil lykkes må du først overleve oppstartsperioden. 

– Nettverksbygging er en vesentlig del av arbeidet.

– Søk råd hos andre og gjerne mer erfarne gründere. Hjelp andre, så hjelper andre deg.

 

Vinco Innovations hjemmeside har adresse: Vinco.no

Forrige
Forrige

Kamerakometen

Neste
Neste

Teddyfar