Teddyfar
Gründer: Kasper Bjerkholt Kleppe
Kasper Kleppe vil kreere en umistelig kvalitetsutgave av små barns kjæreste eie.
Tekst og foto: Irene R. Mjelde
– HERLIGHET så mye styr det ble. Vi var på ferie på Kreta og bamsen til min toårige lillesøster var søkk vekk.
Med humor og alvor forteller gründer Kasper Bjerkholt Kleppe om teddybjørnkrisen for over et tiår siden.
– Bamsen, som normalt sett hang som et permanent vedheng på familiens yngste, var uheldigvis kjøpt i London. Den første helgen etter at vi var kommet hjem fra varmere strøk pakket min mor igjen kofferten, og dro på bamsehandling.
Den desperate småbarnsmammaen sporet opp igjen lekebutikken som solgte «the one and only», kjøpte to for å være sikker på at dette aldri skulle skje igjen, og returnerte til datteren. Bare for å oppdage at de nye eksemplarene, som var identiske med den gamle, ble blankt avvist.
– Veslejenten ville ikke ha dem. De var nok altfor prektige, ikke slitt på de rette stedene og med helt feil lukt, resonnerer Kleppe lattermildt.
ALDRI SÅ GALT at det ikke er godt for noe. Kosebamsehistorien fra fortiden ble kimen til storebrorens business. Hans mors ide tente nemlig også ham, og en umistelig bamse er nå under utvikling.
– Min mor har lenge gått og ruget på denne ideen, men verden og markedet har ikke vært helt klar. Nå derimot, blir sporingsenhetene stadig mindre og batteritiden stadig lengre. I tillegg er folk nå blitt mer vant til tanken på at det er mulig å spore tingene sine. Tiden er inne!
Om kort tid blir aksjeselskapet «Teddify» opprettet. Arbeidstittelen Kleppe har hatt i hodet i planleggingstiden har vært «Forget me not».
– Vi er fortsatt i tenkegropen, men selve forretningsideen er så og si ferdig utviklet. Vi skal produsere en kvalitetsbamse som inneholder en komponent som kan spores via en app på mobilen.
Appen skal også inneholde mye nyttig informasjon for småbarnsforeldre, som barnesanger, fortellinger og eventyr, og spill og underholdning tilpasset ulike aldersgrupper.
– Tanken er at en skal kunne legge inn barnet og bamsens historie; som barnehagestart, ferier og andre hendelser i hverdagen. Kanskje det også kan bli muligheter for at besteforeldre og andre kan lese inn hilsener eller historier og sende dem til barna via appen?
BAMSEGRÜNDEREN har mange kreative ideer. Dem som er bekymret for stråling beroliger Kleppe med at sporingsenheten skal være mulig å slå av, for eksempel om natten.
– Selve bamsen skal lages i ekte ull av norsk villsau og den skal ha et nostalgisk design. Jeg fikk faktisk tilsendt en kvalitetsprøve i går.
Fra en papirpose, innpakket i kremhvitt silkepapir, henter Kleppe frem en myk kropp med blidt fjes.
– Dette designet er ikke vårt, men den myke overflaten er den rette. Målet er å få til et skikkelig kvalitetsprodukt med alle bestanddeler av ypperste sort. Bamsen vår skal kunne gå i arv gjennom generasjoner, og om reparasjoner er påkrevd etter røff behandling skal dét også være fullt mulig å bestille.
Han ser for seg at den eksklusive teddybjørnutgaven blir å finne på gavebord når det feires dåp, barnebursdager eller «babyshower». Kjærlig innpakket av stolte besteforeldre, oldeforeldre, tanter eller onkler.
– Den umistelige bamsen trengs. Vi skaper løsningen på et problem som mange småbarnsforeldre ikke vet at de har før de står midt oppi det – barnet som ikke får sove, og gråter og lengter etter bamsen som forsvant så sporløst i løpet av dagen.
PRISEN på Kleppes bamse vil naturlig nok ligge flere hakk over gjennomsnittsprisen i lekebutikkhyllene.
– Det blir spennende å se hvor på prisskalaen vi lander. Det kan jo hende at vi må gå for en rimeligere versjon, men per i dag er det ypperste vi sikter mot å få til, konstaterer gründeren, og kniper litt prøvende om den lodne bamsekroppen.
– Sikkerheten for kunden blir at denne ikke kan mistes.
Tilbakemeldingene han har fått når han har luftet forretningsideen sin for andre har vært utelukkende positive.
– Den overstrømmende responsen og engasjementet jeg møter er utrolig drivende. Mange har notert seg at det er mye dårlig på barnelekemarkedet. Kvaliteten har sunket i takt med at bruk og kast-mentaliteten har økt. Det savnes skikkelige bærekraftige kvalitetsprodukter.
DA ETABLERERSENTERETS journalist møter Kleppe har han sin første kontordag i VIS Startup sine lokaler på Marineholmen. Etter et år med «research» og ideutklekking hjemmefra skal han nå inn i et gründermiljø med likesinnede.
– Jeg skjønte det var på tide å ta steget ut da jeg syntes det var gøy å støvsuge. Dessuten venter min samboer og jeg snart vårt første barn, så jeg har liten tro på at leiligheten vår kommer til å egne seg som offisielt arbeidssted fremover.
Etter å ha vært sykemeldt ett år ble Kleppe innvilget Arbeidsavklaringspenger under etablering av egen virksomhet.
– Denne formen for AAP er et forholdsvis nytt tilbud fra NAV og et veldig bra tiltak. Samtidig som en mottar økonomisk støtte får en videreutvikle sin egen forretningside, og delta på kurs innen tema som; forretningsutvikling, målsetting og budsjett.
Nå er det VIS Innovasjon sitt program som står for tur. I tre måneder skal Kleppe delta på deres Grunder Academy.
– Det blir en spennende tid fremover. Jeg får min egen businessmentor, og det skal bygges nettverk og avholdes investormøter. Foreløpig har jeg fått napp hos to investorer. Det er godt å vite at flere enn meg selv har tro på denne forretningsideen. Det finnes mange potensielle fallgruver, og det å ha med erfarne driftere på laget gir meg en ekstra trygghetsfølelse.
Selv om han anser det for gull verdt å ha ivrige, eksterne personer som pusher ham i ryggen, har han av helsemessige grunner vært nødt til å skynde seg langsomt.
– I mitt forrige gründerprosjekt arbeidet jeg altfor mye i forhold til egen helsekapasitet. Den siste tiden har jeg fått høre hjemme at det nå har tippet motsatt vei, men det å få kontor ute av huset skal nok få fart på meg. Kursing og samvær med andre gründere er inspirerende.
EGNE HELSEPROBLEMER er en av hans sterkeste drivkrefter bak foretaksplanene. Helt siden han var barn har Kleppe slitt med kraftig revmatisme. Hele barndommen gjennom bodde han i lange perioder på barneklinikken.
– Da vi et år var på påskeferietur til Spania sammen med vår biologiske far kunne jeg klare meg uten rullestolen etter tre dager. Etter det kjøpte pappa leilighet på stedet og tilbød meg å flytte med ham dit.
Fra han var 14 til 25 år, bodde den unge gutten derfor sammen med far og en av sine søstre i Marbella i Spania.
– Valget jeg tok den gangen er det beste jeg noen gang har gjort. Det ga meg et nytt liv. I tillegg fikk jeg elleve gode år sammen med min biologiske far. Han døde brått i 2014, og jeg og min søster flyttet da hjem igjen til Norge.
SÅ KOM det flere travle år. Kleppe etablerte nettbutikk og arbeidet nærmest alle sine våkne timer. Han overså signalene på at kroppen igjen begynte å knirke, og stakk hodet i sanden når det gjaldt sorgen etter farens plutselige bortgang. Helt til det sa stopp.
– På det tidspunktet kunne jeg ikke gjøre annet enn å kaste inn håndkleet, men etter hvert som jeg kviknet til igjen begynte jeg å tenke fremover. Dilemmaet jeg måtte finne en løsning på var hvordan jeg kunne opparbeide en fleksibel og levelig arbeidssituasjon, samtidig som jeg tok hensyn til at jeg har en kronisk lidelse. Helsen min er viktig å ta vare på.
Kleppe definerer Bergen for å være et av de verste stedene på jorden for revmatikere. Nå jobber han mot å kunne ha en fremtidig arbeidssituasjon som tillater ham å jobbe fra hvor som helst i verden.
– Det er blitt vanlig å treffes via internett, og ungdomsårene i Spania ga meg mange nære venner som jeg fortsatt har god kontakt med. Det å forflytte meg og familien min dit når helsen butter, eller helst litt før, er ikke på noen måte avskrekkende.
Kleppe innrømmer at han merkelig nok er litt glad for at han er revmatiker.
– Jeg har tro på at livserfaringer bygger et sterkere grunnlag for å lykkes i fremtiden. Sykdommen ga meg elleve år der jeg fikk bli godt kjent med min far. Den gir meg også motivasjon til å skape en fungerende livsstil, og flere ekstra gir for å få bedriften min opp og gå.
Å FØRST FLYTTE utenlands, for så å starte firma har ikke vært en aktuell vei å gå.
– Vi har et veldig godt system for nyetablerere her i Norge. Det er få steder i verden der en har et like godt sikkerhetsnett som det gründere har her, understreker Kleppe.
Etablerersenteret har han hatt kontakt med helt siden han kurset seg der i 2015, da han var i gang som medgründer i sitt forrige prosjekt.
– Jeg har i alle disse årene fått mye god hjelp fra rådgiverne ved Etablerersenteret. Mitt inntrykk av dem er utelukkende positivt. De har kunnet svare på spørsmålene mine, har hjulpet meg i riktig retning, og de er fulle av kunnskap og erfaring. Som gründer gir det meg trygghet å vite at jeg har Etablerersenteret i ryggen og alltid kan få uforpliktet hjelp og veiledning fra dem.
Den største utfordringen så langt i hans nye gründerprosjekt har vært strukturering av selskapet.
– Hvordan sette et selskap opp for vekst? Aksjonæravtaler, antall aksjer og så videre. Jeg har tidligere vært involvert i et selskap hvor ingenting av dette var på plass og vil ikke gjøre den tabben igjen.
Det aller kjekkeste med oppstartstiden han har bak seg, og fremdeles går gjennom, er for Kleppe følelsen av å skape noe han er stolt av og som vil komme til å glede andre.
– Jeg har i hele min arbeidskarriere solgt produkter og tjenester, men dette gründerprosjektet er spesielt. Vi spiller jo på følelser. Små barn knytter seg til kosebamsen sin. Selv brukte jeg som liten mamma sitt putevar når jeg trengte å spe på med litt ekstra trygghetsfølelse, røper trettitoåringen.
FREMTIDSPLANENE er klare. Om fem år ser han for seg å ha produktet sitt i salg i de fleste etablerte lekebutikker, samt i egen nettbutikk. I tillegg vil de da ha kommet godt i gang med den internasjonale satsingen. Den starter i England, som har en sterk kultur for bamser og leketøy. Men, som vi alle vet: Ting tar tid!
– Å utvikle en app, som så skal kunne «snakke sammen» med bamsen, lage den fysiske sporingskomponenten, sette i gang masseproduksjon og markedsføring – alt dette er ikke gjort på en dag. Jeg har tidligere arbeidet mye innen digital markedsføring og vet at det tar tid å etablere seg på markedet.
November blir muligens lanseringsmåneden både for aksjeselskap og baby for familien Kleppe. Etter planen skal de første Teddify-bamsene være i salg om rundt 18 måneder.
– Tiden fremover representerer begynnelsen på den nye starten på mange måter, avslutter den kommende pappaen, og smiler stort.
Rådene han ønsker å gi andre kommende bedriftseiere er disse:
– Muligheter kommer og går. Sats på en ting og «stick with it».
– Bruk regnskapsfører. Det er en billig investering som sparer deg for både tid og penger.
– Det kommer oppturer og nedturer. Ikke gi opp!