Å selge god selvfølelse

GRÜNDER: STINE LEXANDER

– Når du jobber med mennesker i en sårbar situasjon er det viktig å jobbe med hjertet, sier Stine Lexander, gründeren bak parykkmerket Silk Hair.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde 

– Å SE ANSIKTET til kunden min i speilet når hun får på seg den ferdige parykken er en sterk opplevelse. Det skjer noe med hele fjeset hennes. Lettelsen stråler i øynene, så kommer ofte gledestårene. Det gir meg så utrolig mye glede å hjelpe dem til bedre selvtillit.

Stine Lexander startet bedriften sin Silk Hair for to år siden. Siden da har det kommet kunder fra hele det langstrakte landet vårt, for å få en naturtro erstatning for håret de av ulike grunner har mistet.

– Silk Hair ble grunnlagt med et ønske om å hjelpe kvinner og barn til å gjenfinne seg selv etter å ha opplevd hårtap. Mange opplever at håret er en integrert del av deres identitet, og tapet av det kan føles som å miste en del av seg selv. Silk Hairs kjernevirksomhet er derfor ikke bare å tilby en løsning på hårtap, men å styrke kundenes ytre og indre bilde, og gjenopprette normalitet, selvsikkerhet og glede i livene deres.

SILK HAIR holder til på Sotra, like utenfor Bergen, og bedriften spesialiserer seg på å designe, lage og farge unike parykker og «topperser». Parykker og hårdeler blir skreddersydd etter kundens ønsker og behov, og for at parykkene skal føles så naturlig som mulig, brukes det kun naturlig hår under produksjonen.

– Ønsket mitt er å tilføre parykkmarkedet et produkt som er så naturlig og nært opp til kundens opprinnelige hår som mulig. Med skreddersydde parykker vil jeg gi hver enkelt kunde mulighet til å uttrykke sin unike personlighet. Parykken kan, om ønskelig, farges eller stripes, og under siste finish klippes den til slik hun vil ha den.

Lexander omtaler kundene sine som hun eller henne, for denne parykksalongen er forbeholdt damer og jenter.

– Jeg har alltid vært opptatt av femininitet, eleganse og skjønnhetsprodukter. Å følge sitt eget spor er en frihet en har lov til ha når en driver sitt eget firma, avgjør hun.

KVALITET: – Jeg selger kun parykker som jeg kan gå 100 prosent god for, sier gründer Stine Lexander.

DE FLESTE av kundene hennes har hårtap som følge av medisinsk behandling, eller de lider av ulike sykdommer, som for eksempel alopecia.

– Alopecia fører til hårtap i ulike grader. Noen mister hår flekkvis på hodet, mens andre mister alt håret på kroppen. Det hender at det vokser ut igjen, men sykdommen ligger likevel alltid latent. En parykk som kan finnes frem ved behov kan være med på å dempe frykten om hårtapet oppstår igjen.

Andre oppsøker Silk Hair etter kreftbehandling.

– Uansett årsaken til hårtapet er kundene mine i en sårbar situasjon. Jeg har kunder i Stavanger, Oslo, Trøndelag og enda lenger nord, men ikke alle er i form til å reise over lange avstander. En stor del av kundekontakten foregår derfor ved videokonsultasjoner. Slik skaper vi til en sømløs og personlig kjøpsopplevelse, uansett hvor en bor.

GRÜNDEREN bak Silk Hair påpeker at europeisk donorhår er perfekt til å produsere barneparykker. Resultatet blir så naturlig at en av Lexanders unge kunder fikk spørsmål fra den overraskede kreftlegen sin, om håret hennes virkelig hadde vokst ut igjen allerede.

– Jeg elsker å jobbe med barn, utbryter Lexander.

– I første omgang er det selvfølgelige fokuset å få barnet friskt. Håret kommer i en senere rekke. Men for et barn er det ekstra vondt å stikke seg ut, å være den ene syke, hårløse på skolen.

Gründeren har et sterkt ønske om å bidra til å fjerne stigma og følelse av utenforskap.

– Alopeciaforeningen Norge gjør en kjempejobb med å arrangere treff og skape felleskap for de som er rammet av sykdommen. Det samme ønsker jeg å gjøre. Jeg vil bidra til å fjerne stigmaet rundt parykkbruk – ved å dele kunnskap, og ved å styrke kvinner og barn som bruker parykker, gjennom å danne et felleskap, slik at ingen føler seg alene med situasjonen sin.

Hennes mening er at om et menneske kan se seg selv i speilet og føle seg fin på utsiden, føles det også bedre på innsiden.

– Tilbakemeldingene fra kundene mine støtter så absolutt denne teorien. Det at noen møter dem med forståelse og hjelper dem, er noe av det de sier at de setter høyest etter et samarbeid med Silk Hair.

PRAKTISK: Mye av Silk Hairs kundekontakt foregår ved videomøter.

– HVORDAN var Etablerersenteret til hjelp for deg i oppstartfasen?

– Det kan til tider være ensomt å være gründer, og det gjorde utrolig godt å finne frem til støtten hos Etablerersenteret. Jeg følte jeg ble tatt imot med åpne armer av de hyggelige, kunnskapsrike og hjelpsomme rådgiverne der.

Lexander fikk hjelp til å utarbeide forretningsplan, og deltok på flere av rådgivningssenterets nyttige kurs.

– Det gjør en forskjell å komme til et sted der de har tiltro til ideen din, og guider deg videre gjennom etablererprosessen. Etablerersenteret er virkelig en genial plattform for gründere.

Hun understreker at en som gründer ikke har mulighet til å klare alt alene. Selv har hun knyttet til seg flere dyktige fagfolk; en markedsfører og nettsideutvikler, en fotograf og en forretningsutvikler.

– Og så har jeg med meg Jenna, som er dyktig innen design og sosialmedier. Hun bor i Canada så vi kommuniserer online. Jeg kjenner meg heldig som har knyttet til meg disse gode samarbeidspartnerne. De har alle et genuint ønske om at jeg skal lykkes med Silk Hair. Nå har jeg et godt team med meg, og vi jobber mot samme mål.

– ER KONSEPTET ditt det samme nå, som du så for deg da du startet?

– Nei, for i utgangspunktet trodde jeg at jeg skulle selge andre sine merker. Jeg fant frem til en leverandør som leverte parykker i den gode kvaliteten jeg ønsket, men etter et par kjøp tok jeg heller direktekontakt med den kinesiske fabrikken som håndsyr parykkene, og gjorde min egen avtale. Nå kan jeg designe parykkene akkurat slik jeg ønsker, under mitt eget «brand». Det er jeg veldig stolt av.

– Er det noe du ville gjort annerledes om du hadde mulighet til å starte Silk Hair på nytt?

– Nei! Faktisk ingenting.

 

FREMTIDSPLANER for bedriften sin har trettiåtteåringen mange av.

– Målet mitt er at jeg til enhver tid skal ha et utvalg av 150 parykker i butikken. Ovenfor kunden sammenligner jeg det litt med det å velge brudekjole. Idet du ifører deg den riktige, vet du det umiddelbart. Da må en ha en del alternativer å velge blant, men parykkene mine er såpass kostbare at det tar litt tid å bygge seg opp et stort lager.

Silk Hair skal videreutvikles og vokse. Drømmen er å gjøre salongen kjent i hele Skandinavia.

– En må tenke stort. Det er viktig å ha urealistiske drømmer, som virker realistiske i ens eget hode. Slik utvikler en seg fremover. Om en tenker smått bremser en sin egen utvikling, mener Lexander.

Hun har fått merke at janteloven står sterkt – en skal ikke tro at en er noe.

– Vi damer må heie hverandre frem, i stedet for å trekke hverandre ned. Norge trenger flere kvinnelige gründere. Sammen er vi sterke.

Lexanders råd til andre som ønsker å starte egen bedrift er korte og konsise:

– Skaff deg et godt team. Vær uredd og konsekvent, og ikke gi opp.


Sjekk ut hjemmesiden her:

Silk Hair

Neste
Neste

Frydefullt varmt og vakkert