Gult er kult!
Osøyro har fått en ny fargeklatt.
Tekst og foto: Irene R. Mjelde
«Dette er jo et helt genialt konsept. En sånn butikk som dette skulle vi hatt på Os, og så skulle vi to ha drevet den.»
Fire måneder etter at kommentaren falt under en handletur i Fana, er Det Gule Hus Os en realitet. Det har bare gått et par uker siden åpningen, men da Etablerersenterets journalist besøker de driftige gründerne en formiddag i juni, har kundene for lengst funnet veien til Torggata 2 på Osøyro. Det summer av stemmer mellom hyller og lave vegger med fylte garderobestenger. En liten frøken i en vogn pludrer fornøyd mellom kjoler, bluser, bukser, belter og sko.
– Sånn som dette har det vært siden første dag. Mottakelsen har vært helt fantastisk, smiler Mona Skåtøy.
Hun og venninnen Rebecka Z. Sæthre er nå driftere av sitt eget friske tilskudd i handlegaten, midt i Os sentrum.
– Vi hadde stor tro på konseptet, men at det skulle gå så bra som det har gjort, hadde vi aldri forventet. Alle skryter, av butikkinnredningen, av vareutvalget og av oss. Kundene sier at stemningen her er så herlig og innbydende at de har lyst til å sette seg ned og bli en stund.
Dét er det også muligheter for. I vindushjørnet mot hovedgaten er det innredet en romslig kaffekrok, der en kan finne roen blant fargeglade puter. Det er her i dette trivelige hjørnet vi slår oss ned for en prat.
– Det Gule Hus Os skal i tillegg til å være bruktbutikk også være et sosialt møtepunkt. Fra høsten av har vi planer om å arrangere barseltreff og private handlekvelder for grupper og klubber. Vi snakker også om å invitere til ulike foredrag og bokkvelder, røper Sæthre.
KONSEPTET Det Gule Hus er som et loppemarked satt i system, der selgerne selv sitter igjen med det meste av fortjenesten.
– Hos oss kan en levere sine brukte ting, så står vi for salget. Hver enkelt selger kjøper en pakke med et visst antall kleshengere, eller hyller, og betaler for dette ut fra hvor lenge de ønsker å ha varene sine i butikken. I tillegg betales 19 prosent av vareprisen som provisjon til butikken, forklarer Skåtøy.
Men hvordan er det egentlig mulig å gå fra ide til ferdig butikk på fire måneder?
– Vi har egentlig bare vært veldig effektive, ler Sæthre.
– Men vi kunne aldri fått butikken i gang så fort uten «dansken» og teamet hans.
Gründeren bak konseptet, danske Niels Gerner Nielsen, startet førsteutgaven av Det Gule Hus i Bø i Telemark i 2019. Siden da har det kommet til ni andre Det Gule Hus i Norge, de fleste av dem lokalisert på Vestlandet.
– Det å være under en franchiseholder har gjort oppstarten av butikken veldig mye enklere. De har et opparbeidet supportsystem som kan kontaktes ved behov nærmest døgnet rundt, og de har fulgt oss opp på beste måte. Niels er en dedikert idealist, som lever og ånder for gjenbruk og bærekraft.
MENS BUTIKKIDEEN fortsatt bare var en spire, meldte de seg på den lokale gründerdagen på Oseana. Der kom de i snakk med Sandra Haugland, rådgiver ved Etablerersenteret – Vestland fylkeskommune sitt rådgivningsorgan for gründere.
– Etablerersenteret er et fantastisk tilbud som alle nyoppstartede bør vite om. De har et godt, rimelig og lærerikt tilbud til gründere i alle etableringsstadier, fastslår Skåtøy.
De meldte seg begge på rådgivningssenterets etableringskurs og økonomikurs.
– På få og intensive dager fikk vi med oss veldig mye nyttig info. Å møte andre kursdeltakere, med like mange ulike forretningsideer, var også spennende og lærerikt. Vi hadde alle noe å lære av hverandre.
I de personlige veiledningstimene ble det brukt mye tid på å sette opp en grundig forretningsplan.
– Vi fikk ærlige og nyttige svar på alle spørsmål som dukket opp underveis. Rådgiverne hjalp oss å finne løsninger og å tenke nytt. Etablerersenteret har vist oss det grunnleggende for å ha egen bedrift, hva vi trenger og hva som er viktig.
DET ER IKKE lenge de to damene sitter nedpå i slengen. Med ugjevne mellomrom spretter en av dem på beina, enten for å hjelpe en kunde som skal betale for varpene sine, eller for å hilse på en av de mange kundene som stikker innom for en tråling av hyllemeterne.
– Vi får inn nye varer hver eneste dag, og god kvalitet og merkeklær går fort ut igjen. Selgerne får beskjed med en gang en vare er solgt, og det lønner seg for dem å komme innom og fylle opp kleshengerne sine etter hvert som de tømmes.
Slik får hver enkelt av de, for øyeblikket rundt 150, ulike selgerne et eierforhold til den frodige butikken.
– Det er litt jobb for dem å følge opp, men til gjengjeld står vi for all markedsføring. Vi promoterer daglig, og legger ut bilder av nyinnkommet mote på sosiale medier, forteller Sæthre.
DEN LITT TUNGE støvlukten som ofte kjennetegner gjenbruksbutikker, er helt fraværende hos Det Gule Hus Os. De to drifterne setter sin ære i at alt som selges i butikken deres skal være helt, pent og rent. Det aller meste av inventaret har de enten fått, eller kjøpt brukt. Damene har kjørt land og strand for å hente møbler og utstyr. Ofte med så full bil at haken har tøtsjet rattet.
– Det er helt utrolig hva en kan klare å presse inn i en liten personbil, ler Skåtøy.
Den gangen hun insisterte på å få inn en diger magnettavle, måtte hun likevel gi tapt.
– Jeg lot bilen stå, og bar den med meg langs veien til min far kom og plukket meg opp med varebil.
For Skåtøy er tanken om miljøbevissthet relativt ny, men for Sæthre har fokuset på et bærekraftig samfunn vært med helt siden ungdommen.
– Da jeg var tenåring på 90-tallet ble en sett ned på om en handlet på Fretex, men i det frikete miljøet jeg vanket i ble det sett på som kult. Heldigvis har trenden vår bredt om seg.
Av tidligere arbeidserfaring har førtifireåringen blant annet bak seg ti år som flyvertinne og tolv år i klesbutikkbransjen. Hun har fått god kundebehandling inn under huden, men hun har også sett på nært hold hvor kynisk store kleskjeder forholder seg.
– Å måtte klippe hull i nye plagg før de ble kastet, slik at ingen skulle kunne dra nytte av dem, var helt rystende.
SPAREPENGENE deres har minket ettersom klargjøringen av butikken skred frem, for lån var det ingen av de forespurte bankene som ville gi dem. Den massive hjelpen de har fått fra mennene sine, venner og familie, har vært avgjørende for butikketableringen.
– Kjør på! «Go for it!» har vært mantraet til alle sammen. De har stilt opp som barnevakter og hjelpere, og ikke minst har min far, som er byggmester og driver Byggmeser Skåtøy AS, snekret i alle ledige stunder.
Det Gule Hus på Os har blitt en butikk for alle, i alle aldre. Her er herre-, dame- og barneklær, leker, håndarbeid, hodeplagg, vesker, solbriller, belter, saker og ting. Eierne har også valgt å ta inn helt nytt fra et par produsenter; kort og små veggbilder fra illustratør Gunvor Rasmussen, og håndlagede stearinlys fra Mrs. Miccio.
Da de får spørsmål om hvor de tar drivkraften fra, gløtter de på hverandre og smiler.
– Det lurer vi også på. De mange trivelige kundene skal ha en god del av æren. Og så er butikken helt vår egen. Det er så utrolig gøy å skape noe selv, samtidig som vi bidrar med noe positivt til sirkulærøkonomien. Dette er et betydningsfullt arbeid, konstaterer Sæthre.
– Og vi to er så enige om alle avgjørelser. Trivselsfaktoren er skyhøy, istemmer Skåtøy.
DE TO FERSKE butikkeierne ble venninner i 2020, da de begge arbeidet innen rusomsorgen. Men arbeidsstedet der de begge stortrivdes ble nedlagt. Det sendte dem ut i noen turbulente år. Da de under handleturen sin på det Gule Hus Fana i januar lot seg så kraftig inspirere, var de begge klare for en ny start.
– Vi vet begge hva det vil si å brenne lyset i begge ender. Det er lett for at iveren tar overhånd, for dette er jo så gøy, men vi passer på hverandre.
For andre gründerspirer sender de to butikketablererne med tre gode råd:
– Sett opp budsjett, snakk med fagfolk og andre som driver med noe av det samme som du har tenkt å starte. Og sist, men ikke minst, gå til Etablerersenteret og få mer kunnskap om det å starte ditt eget firma.
De siste månedene har gått fort, men det er ingenting de ville ha gjort annerledes i oppstartfasen. Impulsiviteten deres har gitt dem en ny arbeidsverden.
– Vi har det fineste gule huset som finnes.