Tar lek på alvor

GRÜNDERE: Katrina Enerstvedt Hansen og Hilde Akerø

«Bli med på leken!» er slagordet til gründerne bak Barnehagekuben.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde 

Katrina Enerstvedt Hansen (30) og Hilde Akerø (34) er begge utdannede pedagoger med lang erfaring fra arbeid i barnehage. De er også gründerne bak Barnehagekuben.

– Forretningsideen vår fikk vi allerede kort tid etter at vi ble kollegaer høsten 2022, som et resultat av vår felles lidenskap for barns utvikling og læring gjennom lek, forteller Akerø.  

– Vi ønsket å skape noe som kunne gjøre en forskjell – et verktøy som både barna og personalet kunne ha glede av, supplerer Hansen.

Det var Brannvernuken 2023 som satte det hele i gang. Selve trekuben stod der allerede, men den stod for det meste bare i veien uten å bli brukt, så hva om de kunne skape litt visuell magi for barna? funderte de, og ga kuben et trekk som forvandlet den til en brannbil.

– Barna elsket det, og kuben ble raskt en sentral del av leken. Etter hvert begynte barna å vise interesse for nye leketemaer, og vi så behovet for en fleksibel løsning som kunne tilpasses deres stadig skiftende interesser.

GRÜNDERE: Katrina Enerstvedt Hansen og Hilde Akerø viser frem Barnehagekuben sin dinosaurutgave av de mange temaene for utskiftbare bannere.

Ivrige startet de prosessen med å designe motiver, utvikle produkter, velge leverandør, bestille vareprøver, justere og teste, til de kom frem til et ferdig resultat.

– Vår forretningsidé handler om å gjøre lekemiljøene mer dynamiske og inspirerende, tilpasset barnas interesser og nysgjerrighet. Vi så en mulighet til å skape noe nytt og verdifullt, og har utviklet er et fleksibelt verktøy som hjelper barnehageansatte å tilby lekemiljøer som skaper glede, undring og utvikling hos barna, redegjør Akerø.

Barnehagekubens konsept består nå av tre hovedkomponenter: En kube bygget i tre, utskiftbare bannere med motiver basert på populære leketemaer, og pedagogiske aktivitetshefter knyttet opp mot hver enkelt banner.

– Selve kuben er en solid, men enkel trekonstruksjon. Denne fungerer som rammeverk og oppheng for de utskiftbare og vaskbare bannerne. Resultatet blir en avskjermet lekesone i rommet, der barna kan fordype seg i leken sin, forklarer hun.

– Bannere kan raskt og enkelt byttes ut, noe som gir personalet en fleksibel løsning som kan endres etter barnas initiativ og interesse, uten at det krever mye tid eller ressurser.

Det kan også suppleres med barnehagens egne effekter. Etterhvert som personalet selv utvikler og tilfører materiale som passer til temaet, som leker, naturelementer og andre rekvisitter, kan barnehagen over tid utvikle sine solide lager med de ulike bannerne som utgangspunkt.

– Det var viktig for oss at produktet er enkelt å ta i bruk. Barnehageansatte bruker gjerne mye tid og ressurser på å skape, eller forandre, et kreativt lekemiljø. Produktet vårt erstatter mye av denne planleggingsfasen, og gjør en umiddelbar endring på få sekunder.

DESIGN: Katrina Enerstvedt Hansen utformer hvert enkelt motiv digitalt.

Gründerne har til nå utarbeidet ti ulike motivpakker; Bondegård, Vennskap, Havet, Byggeplassen, Dinosaurer, Verdensrommet, Jungel, Politi-, Brannstasjon og Sykehus.

Nå står høytider og markeringer for tur, og gründerne er i ferd med å utvikle nye produkter.

– Det ligger enormt mange arbeidstimer bak hver enkelt banner og aktivitetshefte, forteller Hansen.

Hun gikk på linjen Medier og kommunikasjon på videregående, og får nå god bruk for sine kunstneriske evner innen webdesign. De ulike motivene utformer hun ved å kombinere digitalt illustrerte tegninger med fotografiske elementer, noe som skaper et unikt og visuelt tiltalende uttrykk. De medfølgende aktivitetsheftene er også selvutviklet og animert, og inneholder fakta, historier, og forslag til aktiviteter og undrende spørsmål som stimulerer barnas nysgjerrighet.

– Heftene er utarbeidet for å kunne brukes i kombinasjon med, eller knyttes til barnehagenes rammeverk, og gir personalet et verktøy for å skape rike opplevelser for barna. Mange barn trenger voksenstøtte for å delta i rollelek, og generelt i sosiale settinger, av ulike årsaker. Samholdet som oppstår mellom barn i lek skaper en naturlig inkludering. Med bannerne får barna den visuelle støtten som kan hjelpe dem i barn-barn relasjonen.

Gründerne forteller også at produktet er til stor hjelp i sykdomsperioder i personalgruppen.

– Enkelte vikarer kan være usikre og ha lite erfaring med barn og deres behov. Ved å ta med et aktivitetshefte og en liten gruppe barn inn i kuben, er det lettere for nye vikarer å skape relasjoner til barna. Slik kan en med støtte i aktivitetsheftene sikre pedagogisk kvalitet også i fraværsperioder med ufaglærte vikarer til stede.

Akerø og Hansen definerer oppstartfasen av bedriften sin som spennende, gøy og lærerik.

– Som pedagoger er det å starte en bedrift noe helt nytt, så det har vært mye å sette seg inn i – alt fra produktutvikling og nettsidebygging, til økonomi og formaliteter. Det har definitivt vært mye «learning by doing», ler Hansen.

Det var viktig for dem å selv gjøre alle oppgavene, for slik å tilegne seg mest mulig kunnskap. Men helt alene har de likevel ikke vært. Under veiledningstimer hos Etablerersenteret har de kunnet stille alle sine gründerspørsmål.

– Timene hos Etablerersenteret var særdeles nyttige og inspirerende. Vi møtte en veileder som var ærlig og direkte om realiteten av å starte en bedrift. Det ble gjort klart for oss at det å lykkes ikke nødvendigvis kom til å være enkelt, og vi ble utfordret i å reflektere over mulige positive og negative utfall.

I tillegg til realisme fikk de gjennom timene hos Etablerersenteret også med seg verdifull veiledning og hjelp. For dem ble disse veiledningstimene en stor inspirasjon.

– Vi har hele tiden hatt en sterk tro på produktet vårt og visst at det fyller et viktig behov. Rådgiverne ved Etablerersenteret sitt engasjement har gjort denne troen enda sterkere. I stedet for å la oss skremme, ble vi enda mer sikre på at vi kunne lykkes, forteller Akerø.

Mestringsfølelsen de oppnår ved å stadig klare nye oppgaver gir dem ekstra drivkraft. De to gründerne mener at de også har hatt stor hjelp gjennom utfordringer ved å kontinuerlig ha en tydelig visjon om resultatet.

– Den klare retningen har gjort at vi har greid å holde fokus, selv når arbeidet har vært overveldende. Utfordringene vi har møtt har gjort denne reisen lærerik og givende. Vi føler virkelig at vi har vokst både som gründere og samarbeidspartnere i denne prosessen. Vi har klart å bygge noe sammen, og det sterke partnerskapet vårt har vært avgjørende for at vi har kommet så langt som vi har.

KVALITET: Pedagogiske aktivitetshefter utarbeidet og designet av bedriften Barnehagekuben.

Stoltheten over hva de har utrettet er god å kjenne på.

– Først og fremst er vi stolte av gjennomføringskraften vår – at vi klarte å ta en idé og gjøre den til et ferdig produkt som markedet har tatt imot. Vi er også veldig stolte over at produktene våre gir barna glede og bidrar til lek, undring, utforsking og læring. Det å se hvordan våre løsninger skaper fine øyeblikk, og et verktøy som gjør det enklere for ansatte å arbeide med lekemiljø i barnehager, gir oss stor tilfredsstillelse.

Fremtidsplanene er klare: Etter at bannere og aktivitetsheftene for høytider og markeringer er produsert, står årstidene for tur. Og innen fem år er tanken at produktene til Barnehagekuben skal være å finne på det internasjonale markedet. Her og nå kommer kjøpere tilbake og kjøper flere motivpakker, og Hansen og Akerø begynner å bli vant til å få tilbakemeldinger som: «Dette produktet er noe som faktisk funker!»

Barnehagen de to er ansatt i har selvfølgelig også tatt produktene deres i bruk. Det gjør at de daglig kan se virkningen av oppfinnelsen sin. Til stadighet opplever de små øyeblikk der de kan konstatere det samme som kundene: «Dette virker!»

– Barns start i barnehagen er det første steget i utdanningsforløpet. Det å få lov til å være med på å påvirke, observere utvikling, forme, og arbeide med barn er utrolig givende, avgjør Hansen.

HAVET: Gründerne bak Barnehagekuben har laget et produkt de selv savnet på markedet. Private bilder

Gründerne bak Barnehagekuben sine råd til andre etablererspirer er disse:

– Vær tålmodig, ting tar ofte mye lengre tid enn først antatt. Vær nysgjerrig, kontaktsøkende og tilegne deg ny kunnskap og informasjon. Det vil alltid være nyttig, uavhengig om man lykkes eller ei.


Sjekk ut hjemmesiden her: www.barnehagekuben.no

Forrige
Forrige

Frydefullt varmt og vakkert

Neste
Neste

Håp og livsgnist