SoMe med rosa tvist

– Vi har stor tro på bedriftsidéen vår, men vi hadde ikke drømt om at det skulle gå så raskt, sier gründerne Oda Svendgård og Pernille Pettersen.

Tekst og foto: Irene R. Mjelde

Gründerne: Oda Svendgård og Pernille Pettersen

Foto: Trine Tinnberg

DE TO gründerne bak SoMe-byrået Kræm AS smiler trill rundt. Pernille Pettersen online fra Bodø, og Oda Svendgård på kontoret på Askøy, der Etablerersenterets journalist har funnet frem til dem. Siden de to startet firmaet sitt i august i fjor har pilene bare pekt en vei – rett til vers.

– Om en ikke promoterer bedriften sin på sosiale medier, er som om den ikke eksisterer, slår Svendgård fast.

– En kan si mye om den digitale utviklingen, men det er uansett dit vi er kommet. Og at SoMe er en særdeles effektiv markedsføringskanal, har de fleste merket seg for lengst.

Det er der Kræm kommer inn i bildet.

– Vi hjelper bedrifter å markedsføre seg selv via ulike kanaler på sosiale medier. Hver bedrift har sin målgruppe som skal fanges. Vi produserer tilpasset innhold, kjører annonser, analyserer og rapporterer, og drifter bedriftenes profiler. Vi gjør bedriftene synlige og bygger merkevarebevissthet, slik at kundene våre kan senke skuldrene og fortsette med det dé kan best.

KONTOR: Gründer Oda Svendgård stortrives med å drifte SoMe-profiler for ulike bedrifter. Kræm tilbyr også workshops og SoMe-rettledning.

KRÆMS avdeling i Bodø er nordlendingen Pettersen. I Bergen holder trønderen Svendgård tømmene.

– En positiv bivirkning av koronaepidemien har vært at vi har etablert nye måter å samarbeide på. Vi har ingen problemer med å opprettholde et tett samarbeid til tross for avstanden, forteller Pettersen, fra skjermen.

De aller fleste kundemøtene holdes også online. Når det er aktuelt med fysisk oppmøte, om de for eksempel skal filme arrangementer ved kundebedriftene, reiser de dit det foregår. Kræm har allerede kunder over hele landet.

– Vi mangler bare Finnmark. Ellers profilerer vi bedrifter fra alle de andre fylkene. Tidligere var en bedrift en bygning med lukkede dører. Sosiale medier har slått dørene opp, noe som gjør det mulig for publikum å følge med på hvordan bedriftene jobber og hva som foregår, redegjør hun videre.

FELLESLUNSJ: Online samarbeid

SVENDGÅRD var markedsføringsstudent i Ålesund. Pettersen studerte det samme i Bodø. Da de begge hadde fullført bacheloren sin våren 2020, ante de fortsatt ikke om hverandres eksistens, før tilfeldighetene, og koronaepidemien, førte til at de begge bygde på utdannelsen sin med et nettstudium i digital markedsføring og sosiale medier.

– Noen måneder ut i skoleåret fikk vi i oppdrag å utføre en oppgave sammen med en av de andre på studiet. Jeg skrollet nedover den lange deltakerlisten og stoppet ved et navn, mimrer Svendgård.

Mailen med forespørselen om samarbeid på studieoppgaven gikk over 100 mil nordover, til Pernille Pettersen. De to fant raskt tonen, resultatet av samarbeidet fikk toppkarakter, og videre gjennom nettstudiet ble det mange felles oppgaveløsninger.

– Da skoleåret nærmet seg slutten, og koronaen fortsatt var til hinder i arbeidsmarkedet, bekymret vi oss litt for om vi ville klare å få oss jobber. Helt til Pernille luftet høyt: «Vi skal ikke bare starte for oss selv da?»

Svendgård nølte ikke med svaret, og uten å ha møtt hverandre utenfor skjermen bestemte de nyutdannede markedsførerne seg for å starte firma sammen. De gjorde markedsundersøkelser, kreerte sin egen nettside, postet tilbudet sitt på sosiale medier, og håpet på napp.

– Det var helt uvirkelig. Allerede dagen etter ble vi kontaktet av et større firma som holder til her i Bodø, forteller Pettersen.

– Oda satte seg på flyet, og så var vi i gang.

– Jeg husker vi begge på forhånd funderte på hvor høy den andre var. Ansiktet kjente vi jo, ler Svendgård.

AVDELING BERGEN: Oda Svendgård er Kræms markedssjef

 Å BLI ANERKJENT som Månedens bedrift setter de to bak Kræm stor pris på.

– Dette viser at Etablerersenteret ønsker å vise oss gründere at den jobben vi gjør faktisk legges merke til, påpeker Svendgård.

– Etablerersenteret har tatt oss imot med åpne armer, og gitt oss mulighet til å holde foredrag om sosiale medier for andre gründere. Vi føler oss sett og hørt, noe som alltid kommer godt med som gründer – og spesielt som kvinnelig gründer.

– Det kan være tungt å oppnå gjennomslag og troverdighet i dagens businessverden som ung gründer, eller som kvinne, fortsetter Pettersen.

– Oda er 24 år og jeg er 26. Vi er begge deler – unge, kvinnelige gründere.

I stedet for å «unnskylde seg» valgte de to damene heller å gjøre det som kunne bli ansett som et minus, til en gimmik. Nettsiden til Kræm ble holdt i pastellfarger, og bildet firmaeierne valgte fra «fotoshooten» står heller ikke tilbake for 80-tallets yndlingsuttrykk.

– En stor andel av ledere av større bedrifter er godt voksne menn. Det er gøy å få tilbakemeldingene etter at vi har presentert arbeidet vi har gjort. «Dette hadde vi ikke forventet, jenter» er en gjenganger.

GRÜNDER: Kræms daglige leder, Pernille Pettersen, hevder at hun er helt forelsket i den velvalgte logoen til firmaet sitt.

FIRMANAVN brukte de tid på å finne, men da forslaget dukket opp var de ikke i tvil.

– Ved vårt første fysiske møte funderte vi på navnet, da Oda spurte: «Hva er det du bare ha?». Jeg kikket ned i koppen min og svarte: «Krem på kakaoen».

Pernille humrer. Navnet var funnet.

– Men det måtte skrives med æ. Trøndere og nordlendinger sier ikke «krem». Flere prøvde å snakke oss fra det, men selv var vi ikke i tvil. «Kræm» måtte det bli.

– Vi er «kræmen», ler Svendgård.

– Det har blitt mange rare ordspill ut av navnevalget vårt, men det har neimen ikke holdt oss tilbake på noe vis.

OPP: Kræm, avdeling Bergen, holder til i Z Huset på Askøy

 GRÜNDERNE røper at det har blitt mange gledestårer de siste månedene.

– Fortsatt har vi ikke brukt en eneste krone på egen markedsføring. Den grundige markedsanalysen, og listen med alle bedriftene vi skulle kontakte, har vi enda ikke fått bruk for. Etter fire måneders drift har vi allerede ventelister, smiler Svendgård.

– Tilliten kundene gir oss gjør sterkt inntrykk. Vi skal jo tross alt kreere bedriftenes ansikt utad. Vi har fått enorme mengder positive tilbakemeldinger, både når det gjelder firmastarten og på de tjenestene vi har levert til kunder.

– Det er dette vi er utdannet til, og vi er dyktige i jobben vår. Når vi diskuterer en ny kontrakt sitter jeg nærmest og rister av iver etter å komme i gang. Vi legger «sjæla» i det vi gjør, og det har vist seg i alle kundeprosjektene våre at vi leverer kvalitet, fastslår kollegaen hennes fra Bodø.

«Dette får vi til» er deres motto. Den positive mentaliteten, bygd opp gjennom mange år som sportsutøvere, Pettersen i dans og Svendgård innen langrenn, drar de god nytte av som gründere.

– Kræm har fått en helt vanvittig god kickstart. Det er som vi må klype oss i armen. Vi kunne ha funnet tusen grunner for å ikke våge, men vi satset, noe vi er stolte av. Vi har faktisk gjort en vanvittig god jobb.

MERCH: Eget firma promoteres med nye gensere

Privat foto

– HVA ER det kjekkeste med å drive eget firma?

– Det er utrolig deilig å kunne bestemme selv. Det er vi som former arbeidshverdagen vår, og det er vi som har det siste ordet i avgjørelser som gjelder oss selv og firmaet. Vi har ekstremt kreative hjerner, og kommer stadig på ulike tilleggstjenester vi kan tilby. Vi former bedriften vår underveis, konstaterer Pettersen.

– Er det noe dere ville ha gjort annerledes om dere skulle gjort alt om igjen?

– Ikke annet enn at vi skulle ha startet før. Og møtt hverandre enda tidligere. Men prosessen, og tiden det tar, er også viktig.

På spørsmål om hvilke utfordringer de har møtt, må de begge tenke seg om.

– Vi har egentlig ikke hatt så mange utfordringer, responderer Svendgård.

– Utfordringer gjør en observant for andre muligheter. De er læring som gjør at resultatene blir enda bedre.

PETTERSEN og Svendgård har fått mange hyggelige meldinger fra andre unge damer som drømmer om å starte egen bedrift. Deres beste råd til dem, og andre som ønsker å starte egen bedrift, er:

1. Hopp i det! Hva er det verste som kan skje?

2. Bruk tid på å finpusse tjenester og produkter, men la også veien bli til mens du går.

3. Bruk de kontaktene du har. Det kan være mange verdifulle forbindelser en i utgangspunktet ikke har tenkt over.

Mer om Kræm AS finnes på nettsiden: kræm.no / kraem.no

Forrige
Forrige

Rakrygget og bakoverlent

Neste
Neste

Sertifisert støttespelar