Voksende matredderspire
Gründer: Ingrid Spord
Hvordan kan små og sårbare bedrifter best ekspandere i antall ansatte? Del 3
Tekst: Irene R. Mjelde
TANKEN på friheten og følelsen av eierskap en opplever ved å være sin egen sjef er forlokkende, men å være gründer for en liten og sårbar bedrift har også sine utfordringer. Om en ønsker at bedriften skal vokse er en av dem å finne ut av hvordan en best kan ekspandere i antall ansatte. Hva er for eksempel viktig å se etter hos de ulike jobbkandidatene? Hvordan foregår prosessen? Når skal en i det hele tatt ta for seg temaet?
Spørsmålene som dukker opp blir mange og ubesvarte, og i denne intervjuserien har vi i Etablerersenteret prøvd å finne frem til noen av svarene for deg.
INGRID SPORD er daglig leder i GRØNN MAT AS. Bedriften står for produksjon av en serie matprodukter og drikke laget av grønnsaker og frukt som ellers ville ha endt opp som matsvinn.
– Det eneste som er galt med råvarene vi bruker er formen, men hva gjør det vel om gulerøtter er litt skeive, for store eller for små? spør den miljøbevisste gründeren.
– Vi ønsker å bidra til å minske matsvinn, og samtidig sørge for at befolkningen har mulighet til å bytte ut enkelte matprodukter med sunnere alternativer, som for eksempel pizzabunner, rundstykker eller focaccia der nesten halvparten av innholdet består av saftige gulrøtter.
GRØNN MAT startet opp første januar 2020, og i løpet av året som har gått har bedriften utviklet seg med ekspressfart.
– Kompanjongen min, Jan Steinar Sleen, har siden mai i fjor vært ansatt som produktutvikler på fulltid. Jeg selv fortsatte i jobben min som elitefotballspiller, med ulønnet arbeid i bedriften ved siden av, frem til første november 2020. At også jeg fikk plass på lønningslisten var en milepæl for oss.
FOTBALLEN har altså fått konkurranse av «misformet» frukt og grønt, og Spords bedrift tegner til å bli en stor suksess, både for gründerne selv, og innen kampen mot matsvinnet. GRØNN MAT blir lagt merke til, og de har allerede høstet flere priser for sin nytenkende virksomhet.
– Å bli lagt merke til er kjekt. Bekreftelse er med på å holde motivasjonen på topp, og er også et tydelig tegn på at dette er verdt å jobbe videre med, avgjør Spord.
– Utvikling er viktig for å lykkes, og det å for eksempel ha Innovasjon Norge i ryggen har hjulpet oss til å kunne realisere planer fortere enn vi ellers ville fått til.
For øyeblikket er GRØNN MAT i ferd med å gå fra å få produktene sine laget hos en ekstern leieprodusent, til produksjon i eget bakeri. I den forbindelse er det naturlig at tospannet setter seg i førersetet for flere medarbeidere.
– Sleen har gått over til å være forretningsutvikler, så det vi er på jakt etter nå er dyktige nøkkelpersoner innen produksjon.
Den første de har fått med seg på laget er Glenn Smith, som lenge har drevet firma med produksjon av høykvalitets juice hjemme i egen garasje. Spord fikk kjennskap til juice-gründeren via felles kjente.
– Han er utrolig kunnskapsrik innen faget, og brenner virkelig for det han gjør. Nå har vi kjøpt utstyret hans og tatt han under vingene som ansatt. Smith blir en stor ressurs på veien mot å lykkes med målene vi har satt oss for salg og produksjon av høykvalitets matredderjuice.
KVALIFISERT kjernekompetanse i det nye bakeriet må også på plass. Det trengs både produksjonssjef, baker og konditor.
– Hva er viktig å legge vekt på ved nyansettelser?
– Spørsmålet en må stille seg er: «Hva trenger vi? Hvilke kvalifikasjoner skal tilføres for å styrke kjernekompetansen i bedriften?» Så må en finne frem til medarbeidere som passer bedriftens profil, filosofi og verdier. Nøkkelen ligger i å tilsette personer som brenner for arbeidet de skal utføre, og som vil utgjøre en forskjell.
For Spord er det ikke formell utdanning nødvendigvis det viktigste. Reell kunnskap, arbeidsglede og lysten til å lykkes sammen med dem, kan være vel så viktig.
– Jeg har selv opparbeidet en god dose realkompetanse gjennom det å være profesjonell idrettsutøver. Jeg vet at kunnskap ikke alltid kan leses ut fra et papir.
HUN snakker fort og ivrig. At Spord trives med arbeidet sitt såes det ingen tvil om.
– Det er sykt gøy. Jeg bare elsker dette, utbryter hun da det bemerkes.
– Jeg trives best når det skjer mye rundt meg, og det å få styre og forme sin egen bedrift sammen med flinke folk er virkelig drømmen for meg. Selvfølgelig kommer det episoder der jeg har lyst til å dra meg selv i håret, det er følelsesmessige topper og bunner i min stilling også, men jevnt over kunne jeg ikke hatt en bedre arbeidshverdag.
– Hva er din største utfordring når det gjelder å ansette nye medarbeidere?
– Å starte egen bedrift medfører alltid en risiko. Det verste som kan skje er om vi ikke skulle å klare å holde det vi lover våre ansatte.
GRØNN MAT kan tilby muligheten til utvikling, prøving og feiling i en fersk og fremadstormende bedrift. Men, Spord erkjenner at de, siden de fortsatt er i startfasen, foreløpig ikke kan tilby den samme tryggheten som store selskaper kan.
– Vi er avhengige av å opparbeide kundegrunnlag til produktene våre for å lykkes, og for å kunne lønne våre ansatte. Derfor har vi valgt å ansette på timesbasis for å ha kontroll i denne fasen vi er i nå.
– Hva tenker du skal til for at dere skal klare å holde på deres ansatte?
– Vi har for eksempel snakket om å gi prestasjonsbaserte bonuser, men, det å føle eierskap til arbeidet sitt og til bedriften tror jeg er noe av det viktigste for at en skal kunne trives i jobben. Å få ansvar, være en del av teamet – føle tilhørighet til bedriften, og å få mulighet til utvikling, er også viktige faktorer. Vi vil bygge et team der vi gjør hverandre gode.