The Travel Designer med opplevelser fra Norge på menyen

The Travel Designer tilbyr skreddersydde reiseopplevelser over hele Skandinavia, inkludert Svalbard og Færøyene. Konseptet er opplevelse gjennom deltakelse.

Kundene kommer primært fra USA, Brasil og Mexico, og tilhører hovedsakelig luksussegmentet. I The Travel Designer er det kun en ansatt; daglig leder, medeier og «primus motor» Christine C. Gaffney. Med sitt unike konsept har Christine C. Gaffney allerede oppnådd internasjonal anerkjennelse. 

Hvorfor startet du egen bedrift?
- Jeg hadde jobbet med skreddersøm av reiser i andre byråer, og hadde også jobbet parallelt som guide i mange år. Dette ga meg et bredt og variert erfaringsgrunnlag, og et godt nettverk i inn- og utland. Jeg hadde et sterkt ønske om å gi en autentisk reiseopplevelse til andre, og følte at jeg hadde erfaring nok og var klar til å stå på egne ben.

Hvilken erfaring har du med Etablerersenteret?
- Jeg deltok på etablererkurs og økonomikurset ”Økonomi-illustrator”. Etablererkurset var en nyttig introduksjon for meg som gründer uten tidligere erfaring med forretningsdrift. Begge kursene ga meg gode basiskunnskaper og den selvtilliten jeg trengte for å starte min egen bedrift. Jeg er veldig glad for at jeg tok kurset før jeg startet selve planleggings- og etableringsprosessen, fordi denne viste seg å være svært utfordrende og overveldende. Etablerersenteret var også en god støtte i tiden etter kurset, i forbindelse med utarbeidelse av forretningsplan.

Hvilke erfaringer har du fra oppstartfasen?
- Byråkratiet føltes veldig overveldende, men jeg tok en dag, og et dokument av gangen. Jeg jobbet meg sakte men sikkert gjennom det. Jeg valgte å bruke en dyktig forretningsadvokat til det formelle. Det viste seg å være helt uvurderlig. Å ha en dyktig regnskapsfører er ekstremt viktig. Jeg brukte nettverket mitt for alt det var verdt og søkte råd og hjelp fra alle tenkelige og utenkelige personer, noe som har vært utelukkende positivt.

Hvordan har Etablerersenteret vært til hjelp?
- Etablerersenteret var spesielt viktig under prosessen med å lage en forretningsplan og ga gode råd og arbeidsverktøy under kursene jeg deltok på. Rådene jeg fikk fra Etablerersenteret var profesjonelle, med en kunnskapsrik og engasjerende rådgiver.

Hva er du mest stolt av?
- Å ha oppnådd nasjonal og internasjonal anerkjennelse etter kort tid i drift. Samarbeidet med et variert og spennende nettverk av unike, gode og dyktige leverandører over hele Skandinavia.

Hvem ser du opp til?
- Min morfar, som lærte meg å sette tæring etter næring, å være ærlig og alltid tenke meg om flere ganger før jeg går inn på et nytt prosjekt. Jeg ser også opp til mange av agentene jeg samarbeider med i Virtuoso, samt nettverket The Travel Designer er medlem av. De er virkelige mestere innenfor kunsten å skape unike reiseopplevelser.

Hva er din drivkraft, og hvilke fremtidsplaner har du?
- Jeg brenner for destinasjonen Norge, men føler avsky for masseturismen og det den fører med seg. Derfor ønsker jeg å jobbe videre med å utvikle reiseopplevelser som er verdiskapende både for gjesten og lokalsamfunnet gjesten besøker. Jeg ønsker å bygge opp en bedrift som har en trygg økonomisk grunn og som kan sikre meg og min families fremtid. I tillegg ønsker jeg å styrke merkevaren Norge i utlandet. Målet er å skape og tilby opplevelser som er unike for Norge.

Har du noen fordeler fremfor konkurrentene?
- Min mangeårige erfaring som guide gir meg et stort fortrinn i forhold til kunnskap om geografi, logistikk, produkter og infrastruktur.

Christines tre gode råd til deg som ønsker å starte bedrift:

  • I planleggingsfasen, rådfør dere med og bruk alle ressurser dere har tilgjengelige; familie, venner, kollegaer, profesjonelle som Etablerersenteret. Ikke vær redd for å lufte tankene og ideene deres med andre.
  • I etableringsfasen vil jeg anbefale å bruke forretningsadvokat til å få alt det formelle på plass. Gjøres det feil i denne fasen kan disse være vanskelige å rette opp igjen senere.
  • Foreta en grundig markedsundersøkelse dersom dere ikke har tidligere erfaring med produktet. Det hjelper ikke å ha en god idé dersom ingen ønsker å kjøpe den.

Bor det en gründer i deg også?

Vi hjelper deg i gang!

Se kursene vi tilbyr