Sosial entreprenør med design som verkøy!

Mote og Design er det perfekte medium å nå ut til mange på, og en kanal som kan gi viktige prosjekter den anerkjennelsen de fortjener sier Gina Paola Ulland.

Hva er din forretningsidé?
-paola design er et mote og design merke fra Bergen.

Et viktig utgangspunkt for Gina Paola Ulland er bruke mote og design som et medium for å belyse viktige tema og initiativer både lokalt og globalt. Den første kolleksjonen til paola design er "The Blue and Red collection" - som er regnkåper for kvinner.

Kolleksjonen består av seks forskjellige modeller og har som mål å opplyse om utfordringen rundt vold i nære relasjoner - spesielt hvor barn er involvert. 

200 000 underskrifter for Reddsmå.no
-På innsiden av hver kåpe finner du en kalender med nettsiden reddesmaa.no.
reddesmaa.no er ett nettverk som jobber for barns rettigheter. Nettverket består av talspersoner som blant annet Eli Rygg og den eldre politioverbetjenten i Oslo, Finn Abrahamsen. Målet med kåpene er å skaffe 200.000 underskrifter for reddesmaa.no, fra det norske folk. paola desing slutter ikke med sine designprodukter før dette målet er oppnådd.

Hva er spesielt med ditt design?
-paola design jobber ut fra en ” identitets paraply”. Med det menes at du skal finne en modell ut fra hvem du er og hvordan du vil utrykke deg som person. De seks forskjellige modellene er alt fra kvinnen som ønsker seg tilbake til 60 - tallet, eller den mer stilrene klassiske til mer inntilsittende, til en mer ”laid –back” stil, og en "løsere" modell med det ikoniske Marius mønsteret.

Hvorfor startet du bedriften din?
- Etter å ha reist mye rundt i verden har jeg sett mange frivillige organisasjoner som har et sterkt ønske om å gjøre endringer. Hjerte og tanken er god men den finansielle bærebjelken er ikke alltid på plass. De er totalt avhengig av ressurser fra andre for å fortsette sin utvikling av gode prosjekter. De får ikke nødvendigvis den ”kredden” (anerkjennelsen red. adm.) eller det fokus de fortjener.

Mote og Design er det perfekte medium å nå ut til mange på, og en kanal som kan gi diverse prosjekter den anerkjennelsen de fortjener. Mote og Design er stor business på verdensmarkedet. Er designet godt og ettertraktet vil prosjektene nå frem og rundt via designproduktene, sier Paola.

Hva er din motivasjon?
-Å bli økonomisk uavhengig til å kunne jobbe, støtte og fremme forskjellige type prosjekter jeg brenner for både nå og i fremtiden er min motivasjon!

Hva er dine fordeler fremfor konkurrentene?
-
Idealisme, designets mangfold og konsept.

Har du benyttet deg av tilbudet til Etablerersenteret?
-Gjennom Etablerersenteret har jeg tatt  økonomi kurs. Da fikk jeg inn økonomiske begreper og regler om moms, tips og råd!

-Videre har jeg benyttet meg av veiledningstimer og har hatt gode samtaler med Etableresenteret. I perioder når man føler at man er litt i villrede er det ofte dette som skal til en for å komme inn på riktig spor. De har vært behjelpelig med ting jeg har lurt på. Om de ikke har kunne svare der og da har de funnet det ut fortløpende.

Har du spesielle opplevelser fra oppstartfasen?
-Menneskene jeg møter på veien, og nye erfaringer innenfor felt jeg aldri trodde jeg skulle bevege meg inn i.

Ofte har det vært slik at der du tror du skulle få hjelp er der du ikke får det, mens  der du ikke hadde forventet det er der du får hjelp!

Gode råd fra Paola til andre gründere:

  • Start med å tørre å sette ord på hva du ønskerå gjøre og fortell det til dine nærmeste  at du skal starte opp. Det hjelper å ha god støtte fra venner og familie underveis så det er bare å sette i gang å fortelle. Gjør deg også opp en mening om du ønsker å ha en hobby eller et reelt firma. Ett firma krever mye mer egeninnsats og investering enn en hobby. Å starte opp ett firma blir som en livstil .
  • Å starte opp kan man klare selv, du kan klare mye aleine, men ønsker du vekst er to eller flere det magiske tallet.
  • Skriv dagbok/ notater hver dag over hva du har foretatt deg og hvor mange timer du har brukt hver dag på å jobbe med oppstarten. Det er lett å føle at man ikke gjør noe da man skal innom så mange områder og ting ofte kan bli litt oppstykket. Ting som ikke skal ta lang tid tar lang tid og omvendt. Da er det greit og se tilbake på at du har faktisk gjort noe selv om det kanskje ikke føles sånn. Også når man søker penger spør de ofte om hvor mange timer egeninnsats man har satt av til firmaet. Da kan det være greit med noe håndfast å slå i bordet med.

Bor det en gründer i deg også?

Vi hjelper deg i gang!

Se kursene vi tilbyr