Søstrene Aksdal sikrer tørre Bergensere

Med utgangspunkt i en 130 år gammel familietradisjon etablerte Synnøve og Kristin Aksdal bedriften «Aksdal i Muren» på ny i 2009. Søstrene har et sterkt ønske om å stadig ta bedriften til nye høyer, og satser nå mot å bli Vestlandets ledende aktør på regntøyfronten.

Hvorfor startet dere bedriften deres?
-
Vi startet for oss selv da vi hadde et ønske om å bygge videre og bygge opp igjen en bedrift vi har vokst opp i. Vi har med oss mye historie fra 4 generasjon som har drevet før oss og vi ønsker å utnytte bedriftens potensiale til det fulle. Det å kunne påvirke rammer og muligheter i egen hverdag når man bygger bedriften er en sterk drivkraft og bidrar til en spennende hverdag hvor vi er i konstant utvikling, meddeler søstrene.

Hvilke positive og negative konsekvenser har dere fra oppstartsfasen?
-
Våre positive opplevelser er mange - det å ha engasjerte samarbeidspartnere, samt fantastiske kunder er en faktor som gir oss mye tilbake. Vi vokser på tilbakemeldingene våre, både de positive og de mindre positive. Vi jobber alltid mot å bli bedre, forteller de.

- Utfordringene ved å starte eget har for oss vært å vokse tidlig uten særlig egenkapital. Det er tøft å drive i startfasen under samme vilkår som større og tyngre mellomstore bedrifter. Man møter mange hindringer på veien, legger de til.


Støvler fra Blæst (Bergen) er en del av søstrenes sortiment.

Hvordan har Etablerersenteret hjulpet dere?
-
Vi møtte tidlig i startfasen opp på Etablerersenterets TREFFPUNKT-møter og hadde et fint utbytte av disse arrangementene. Gjennom dette fikk vi både inspirasjon og tips til den nye hverdagen som selvstendig næringsdrivende. TREFFPUNKT er et spennende tilbud til nyetablerte og vi anbefaler alle å ta turen dit både for den faglige biten og den sosiale minglingen med andre gründere. For nye gründere er det et sterkt behov for en møteplass der man kan utveksle ideer og knytte kontakter. Det får man gjennom Etablerersenteret, skryter de.

Hva er dere mest stolt av?
-
Vi er stolte av at vi nå er 4 år -130 år etter at tippoldefar startet i Muren i 1883, og at vi har et sunt selskap i framdrift. Veien hit har vært bratt og vi har lært uendelig mye på veien. Mest av alt har vi lært å stole på egne vurderinger og kompetanse. Vi er tryggere i rollen som gründere og har mye vilje og pågangsmot, forklarer de.

Hva er drivkraften deres?
-
Vi har satset alt på vår barndomsdrøm og det har blitt en drivkraft i seg selv; nemlig å utvikle vår egen regntøybedrift til det fulle. Vår drivkraft er å skape et spennende konsept innen regntøy og fritidsklær i regnbyen Bergen. Vi har et unikt sortiment og spesialiserer oss på både kvalitet og design, der vi setter service og kundens handelsopplevelse høyt, sier de.

Hva er framtidsplanen deres?
-
Vi har store og klare mål for fremtiden og gleder oss til veien videre. Vi har et sterkt ønske om å ta bedriften til nye høyder. Vi vil dekke behovet våre kunder har for å holde seg tørre, varme så vel som velkledde gjennom hele året. Vi satser på tradisjon og kompetanse sammen med klassiske kvalitetsprodukter i fine snitt og flotte farger, påpeker de.

- Videre satser vi også friskt på bedriftsmarkedet hvor vi leverer varer til ansatte i skole, SFO, barnehage og andre bedrifter. Dette er et stadig økende marked for oss og vi jobber mot å bli den største aktøren på Vestlandet, avslører de ambisiøse søstrene. 

Synnøve og Kristin Aksdals tre råd til de som ønsker å starte egen bedrift

  • Ta vare på og beskytt DNA-et i bedriften din.
  • Ta tidlig patent på merkevaren din.
  • Aldri gi deg, vær løsningsorientert og fokuser på målet ditt. 

Bor det en gründer i deg også?

Vi hjelper deg i gang!

Se kursene vi tilbyr