Inspirerer til å oppleve Vestlandet

Rett Vest er navnet på et helt nytt reiselivsmagasin som skal få vestlendingene til å oppleve mer av sin egen landsdel.

— Svært mange av oss liker å reise, og turen går gjerne til utlandet. Vi er kanskje ikke like flinke til å utforske fylket vi bor i – eller nabofylkene. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier redaktør og daglig leder i Rett Vest AS, Hallvard Tysse.


På bildet over gründerne Vegard Bolstad (t.v.) og Hallvard Tysse som satser på kortreiste opplevelser på Vestlandet. Her med de to første utgavene av reiselivsmagasinet Rett Vest. (Foto: Maria Langesæter Hauso)


— Gjennom reportasjer og flotte bilder vil vi at vestlendingene skal få øynene opp for både natur, attraksjoner, lokal mat og kultur i Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Responsen vi har fått viser at mange synes dette er interessant.

Hallvard Tysse og kompanjongen Vegard Bolstad startet Rett Vest AS i november 2014. Selskapet holder til i leide lokaler i Ytre Arna.


Interessert i flere gründerhistorier? Her er mer!


Digitalt og papir

Allerede i mai kom første digitale utgave av det nye reiselivsmagasinet ut på rettvest.no, og i juni kom nummer to. Gründerne har knyttet til seg flere frilansere rundt om på Vestlandet, som hjelper til med det redaksjonelle innholdet.

— Vi satser på åtte utgaver i året, og fra oktober vil vi publisere på papir – i tillegg til digitalt, forteller Bolstad, som er teknisk og kreativ leder i selskapet.

Papirproduktet vil være forbeholdt betalende abonnenter.

— Vi tror at mange fortsatt ønsker papir. Leseopplevelsen blir en helt annen når du kan sitte i godstolen og bla i et fysisk produkt med store bildeflater fremfor å bruke nettbrett eller mobiltelefon, som mange gjør i dag, sier redaktøren.

Lang erfaring

— Er det ikke vanskelig å starte et nytt magasin i en tid der mediebransjen sliter?

— Jo, selvsagt. Men enhver etablering som innebærer å innarbeide et nytt produkt i markedet vil være krevende. Ikke minst tar det tid å få det til å gå rundt økonomisk. Vi har knyttet til oss tre annonseselgere som hjelper med å gjøre magasinet kjent i næringslivet, og de aller fleste som blir kontaktet uttrykker interesse for produktet, selv om de kanskje ikke står klare til å annonsere fra dag én.

De to gründerne har begge erfaring fra mediebransjen. Tysse har mange år bak seg som lokalavisredaktør, mens Bolstad har bakgrunn fra trykkeri, reklamebyrå og Bergens Tidende. Han er i tillegg utdannet mediegrafiker og har hovedansvaret for den grafiske profilen til Rett Vest.

— Vårt mål er å lage et magasin som blir lagt merke til både når det gjelder innhold og utforming. Skrifttyper, papirvalg og presentasjon skal gi leseren inntrykk av kvalitet, sier Vegard Bolstad.

Etablererkurs

— Hva har Etablerersenteret i Business Region Bergen betydd for dere?

— Før vi startet opp deltok vi på et to dagers etablererkurs. Her fikk vi god innsikt i de ulike selskapsformene, og hvor viktig det er å ha orden på økonomien. Vi valgte AS og skaffet oss regnskapsfører til å ta seg av både bokføringen og en del formaliteter, blant annet all rapportering til myndighetene. Det har spart oss for mye arbeid og usikkerhet, sier Hallvard Tysse og Vegard Bolstad.


Her er oversikt over Etablerersenterets kurs


Facebook er viktig

De to var også på gründermessen i Grieghallen i vår, og Tysse har deltatt på et «Treffpunkt» med markedsføring på sosiale medier som tema.

— Særlig sistnevnte har vært viktig for oss. Vi har brukt Facebook aktivt, og har allerede over 7000 følgere der. Vi bruker Facebook til å promotere nye utgaver av magasinet. I tillegg legger vi ut link til nye artikler der. Det gir oss mye høyere trafikktall enn vi ellers ville oppnådd.

Også Etablerersenterets veiledningstjeneste har de to gründerne benyttet seg av.

— Vi opplever at Business Region Bergen har et godt tilbud til de som vil starte egen bedrift, og vil oppfordre andre som er i oppstartsfasen til å benytte de mulighetene som ligger der.

Bor det en gründer i deg også?

Vi hjelper deg i gang!

Se kursene vi tilbyr