Grafisk designer med vekstambisjon!

Det finnes ikke noe mer motiverende enn å kunne skape og styre sin egen arbeidsdag sier Askild Meltvik i Paper plane.

Paper Plane er et grafisk designbyrå som driver med merkevarebygging gjennom design for digitale og trykte medier.

Askild har kompetanse på identitetsdesign for gründere, organisasjoner og veletablerte selskaper innen teknologi- og industrisegmentet, i  tillegg til å ha jobbet med merkevarebygging i sportsbransjen.

Paper Plane leverer konseptutvikling og designrådgivning i tillegg til visuelle profiler, trykksaker, webdesign, redaksjonell design, kampanjer og utstillingsdesign.

Hvorfor startet du din egen bedrift?
- Etter å ha vært med å bygge opp et større designbyrå og fått anledning til å høste erfaringer i en større organisasjon, var tiden inne for å prøve å skape sin egen arbeidsplass - på egne premisser!
Det  finnes ikke noe mer motiverende enn å kunne skape og styre sin egen arbeidshverdag.

Hva er du mest stolt av?
- Jeg er glad for at jeg får anledning til å jobbe med nasjonale merkevarer og aktører som Åsnes, Avinor og Kirkens Behandlingssenter som stiller store krav til kvalitet og oppfølging. Dette bidrar til å posisjonere Paper Plane som en solid aktør i markedet.

Har du noen forbilder?
-Som gründer ser jeg opp til mennesker som klarer å kombinere sitt faglige og kreative engasjement med kommersiell teft.

Hva er din drivkraft, og hvilke fremtidsplaner har du?
- Med Paper Plane har jeg planer om å vokse, gjerne gjennom partnerskap med andre som gjør at vi kan bli en totalleverandør.

Har du noen fordeler fremfor dine konkurrentene?
- Før jeg startet Paper Plane har jeg lengre erfaring med å bygge opp merker for gründere, særlig innenfor teknologisegmentet på Vestlandet. I Paper Plane har jeg den fordelen at jeg har erfaring som utøvende designer og leder i byrå, men har også sittet på andre siden av bordet da jeg jobbet i en stor merkevareorganisasjon som Skigutane.

Hvilket inntrykk har du av Etablerersenteret?
- Jeg har benyttet meg av etablerersenteret sin rådgivingstjeneste og har inntrykk av at dere sitter med kunnskap om nøkkelpersoner og aktører som er nyttig i en oppstartsfase. I tillegg kommer jeg til å følge med på deres tilbud om relevante kurs fremover.

Hvordan var kurset i Personlig branding?
- Jeg trodde det var nok et kurs i "selvutvikling", men ble heldigvis positivt overrasket. Kurset var veldig bra og Linn Bay leverte et bra kurs med gode verktøy jeg kan bruke. Det var mye nyttig å hente når jeg skal markedsføre meg og Paper Plane.

Paper Plane sine tre gode råd til andre gründere:

  • Informer nettverket ditt om hva du driver med og at du er tilgjengelig for oppdrag. Utvid nettverket ditt ved å møte relevante nettverksorganisasjoner og delta på deres arrangementer.
  • Når du driver enkeltpersonsforetak er det viktig å ha gode samarbeidspartnere både for å gjennomføre større oppdrag, men også for å hente inn felles oppdrag. For en grafisk designer er det viktig å ha gode tekstforfattere, fotografer, web- og It-leverandører rundt seg slik at man sammen kan levere på større prosjekter.
  • Finn frem til noen faste kunder som gir deg store oppdrag som kommer igjen flere ganger i året!


Følg Paper Plane på Facebook: www.facebook.com/paperplane.no

Bor det en gründer i deg også?

Vi hjelper deg i gang!

Se kursene vi tilbyr