Colors From The World AS - Farger fra verden

Med mottoet «We can do it to make a change» har oppretterne av Colors From The World AS skapt en bedrift der barn hjelper barn til en bedre fremtid.

Tekst: Irene R. Mjelde

 

Firmaet Colors From The World ble startet i august i 2016, og i hittil seks land - Brasil, Uganda, Kenya, Malawi, Zambia og Nepal, sitter nå barn ved skolebenken og tegner det som i den andre enden er med på å finansiere skolegang for dem selv og andre vanskeligstilte barn.

— 250 millioner av verdens barn får ikke fylt kravene om minimum læringsstandard, og bærekraftig finansiering av utdanning er en stor utfordring i mange fattige land, redegjør Himanshu Ardawatia, leder av det nyskapende firmaet.

— Med vår unike ide og forretningsmodell ble det å starte Colors From The World et naturlig valg for å bidra til en løsning for disse barnas utdanning, forteller han.

 

Bruker barns kreativitet

Ardawatia understreker at det ikke bare er viktig å skaffe barna en skoleplass, men at det også er påkrevd at det er høy kvalitet på utdanningen de tillegger seg der. Slik skal det fundamenteres en bærekraftig utvikling i samfunnet og landet de bor i. For å kunne bistå dette har Colors From The World tatt i bruk barnas egen skapertrang.

— Barn liker å tegne. Slike skoleaktiviteter hjelper dem også med å utforske deres kreativitet. Vi henter barnas tegninger fra våre partnerskoler, behandler dem, og utvikler ny design basert på tegningene. Designet brukes så på høykvalitets etisk produserte varer som for eksempel collager, veggtepper, t-skjorter, baby- og barneklær, krus, puter, og tapet.

Produktene selges til enkeltpersoner og organisasjoner fra firmaets nettportal. Slik når bedriften ut til kunder over hele verden. Om kort tid loves det også at varene kan bestilles fra deres egen nettbutikk. 

— Etter å ha dekket våre kommisjons- og produksjonskostnader fordeles inntektene inn i skolenes midler til pedagogiske ressurser. På denne måten kan skoleøkonomien stadig forbedres, mens vi også er økonomisk bærekraftige, en faktor som mangler i et stort antall humanitære bedrifter, påpeker Ardawatia.

 

Foto: Bilde er tatt av Cheryl Åsvang.

 

Ringvirkende selvtillit

Den idealistiske firmalederen er stolt av hva bedriften hans har oppnådd på kort tid. Per i dag består arbeidsstokken av fire deltidsmedarbeidere, og to rådgivere.

— Med dagens teknologi kan vi gjøre alt så mye raskere. Vi ansatte tilkobles ofte gjennom Skype, og bruker Cloud og andre online-plattformer for å dele arbeidet vårt med hverandre, forteller han.

Det er allerede utviklet et godt samarbeid med skoler i de nevnte seks ulike landene, og Ardawatia mener at deres bistand gir ringvirkninger på ulike positive måter.

— Midlene vi bidrar med brukes til å innhente ressurser i skolenes nærmiljø. Slik styrkes den lokale økonomien og gjør samfunnet mer bærekraftig i seg selv. Og, i tillegg til å bidra til forbedrede utdanningsutsikter for barna, er det en annen vesentlig positiv side for dem ved prosjektet vårt: Når de skjønner at noen kjøper et produkt basert på deres kunst, gir dette dem en enorm selvtillit som kan få dem langt i livet, smiler utdanningsgründeren.

 

 

Foto: Bilde her og over av forskjellige kontorlandskap er tatt av Daniel Hundven – Clements Photography 

 

 

Inspirerende barnslige omgivelser

Nylig mottok Colors From The World tilskuddsmidler fra Etablererfond(Hordaland fylkeskommune). Nå arbeider de for å engasjere kunder, både enkeltpersoner og organisasjoner, nasjonalt og internasjonalt.

— Vi møter stor interesse der vi henvender oss. Kjøpere av produktene våre, bedrifter og organisasjoner, får i tillegg til estetikk på arbeidsplassen - med veggtepper og dekorasjoner, muligheten til å støtte variert og innovativ innvirkning på utdanningsmuligheter over hele verden.

Ardawatia mener også at når arbeidsstedets ansatte, kunder, og andre interessenter ser barnas kunst pryde veggene og skjønner at denne bedriften bidrar til å forbedre utdanningsmulighetene for barn i ulike deler av verden, vil de kjenne økt stolthet og respekt for arbeidsplassen sin.

— Dette vil i sin tur hjelpe på å starte en samfunnsansvarskultur i organisasjonen eller bedriften. Og forresten, så fant en studie ved Harvard Business school at ansatte er mer etisk og nyskapende på en arbeidsplass med barnetegninger og barne-inspirert atmosfære, avslutter Ardawatia.

 

Gründerråd

Fargeskaperens beste råd til andre som ønsker å starte egen bedrift er:

1: Vurder grundig ulike interne og eksterne aspekter av forretningsideen din før du går i gang.

2: Ha fokus på nettverksbygging.

3: Vær åpen for å videreutvikle forretningsideen din.

 

Colors From The Worlds nettside har adresse: www.ColorsFromTheWorld.org

 

Gründerne bak:

Bor det en gründer i deg også?

Vi hjelper deg i gang!

Se kursene vi tilbyr